مدیریت دوران یائسگی

امپول های ضد بارداری دکتر فاطمه خانی زاده
امپول های ضد بارداری
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷
دستگاه تولید مثل زنان دکتر فاطمه خانی زاده
دستگاه تولید مثل زنان
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
مدیریت دوران یائسگی دکتر فاطمه خانی زاده

مدیریت دوران یائسگی

قصد داریم در این مقاله در رابطه با مدیریت دوران یائسگی به شرح مطالبی بپردازیم.

 

مدیریت دوران یائسگی دکتر فاطمه خانی زاده

 

یائسگی به معنی اتمام دوره‌ی قاعدگی می باشد. یک زن بعد از رسیدن به دوره یائسگی، توان باردارشدن را از دست می دهد و به علت ایجاد تغییرات شدید هورمونی، نشانه ها و علائم متوسط تا حادی را در زندگی خود تجربه خواهد کرد.

امکان دارد همه‌ی اینها موجب بروز افسردگی و تغییر روند طبیعی زندگی وی شود. برای بسیاری از زنان سپری نمودن دوره قبل از ‌یائسگی و یائسگی دردناک و ناخوشایند می باشد. توصیه می شود برای مدیریت دوران یائسگی به نکاتی که در ذیل آمده است توجه فرمایید.

خشکی واژن

شما می‌توانید به منظور رفع خشکی واژن در مواقعی که قصد برقراری رابطه‌ی جنسی دارید از روان‌کننده‌های بدون نسخه و برپایه‌ی آب استفاده نمایید. یا هرچند روز یک مرتبه از یک مرطوب‌کننده‌ی وا‌ژینال بدون نسخه بهره ببرید.

یکی از روش های مدیریت دوران یائسگی این است که به پزشک مراجعه نموده و پزشک شما نیز به منظور رفع مشکلات واژن از نوع حاد، برای شما دارو تجویز نماید. چنانچه دیگر علاقه ای به برقراری روابط جنسی با همسر خود ندارید، می بایست به پزشک مراجعه نمایید.

گرگرفتگی

یکی دیگر از روش های مدیریت دوران یائسگی کنترل و پیشگیری از گرگرفتگی می باشد.

  • مواقعی که گرگرفتگی شروع می‌شود، نفس‌های عمیق و آرام بکشید.
  • عواملی را که موجب بروز گرگرفتگی می‌شوند، تشخیص داده و از آنها پرهیز نمایید، مثل مصرف الکل یا غذاهای تند.
  • از یک پنکه در منزل یا محل کارتان استفاده نمایید.
  • مواقعی که احساس می‌کنید به‌زودی دچار گرگرفتگی می‌شوید، از لباس‌های کمتر و خنک‌تر استفاده کنید.

مشکلات خواب و تغییر در خلق و خو

اگر در خوابتان با مشکلاتی مواجه گشته اید، توصیه می شود موارد زیر را رعایت نمایید.

  • به منظور رفع مشکلات خواب‌تان، بهتر است گرگرفتگی خود را برطرف نمایید.
  • یکی از روش های مدیریت دوران یائسگی برای رفع مشکلات خواب این است که از خوردن وعده‌های غذایی سنگین، مصرف سیگار و قهوه یا کافئین در ساعات عصر پرهیز کنید.
  • در طول روز، چُرت نزنید.
  • نزدیک زمان خواب‌تان ورزش نکنید.
  • توصیه می شود پیش از خواب، مصرف چایی گرم بدون کافئین یا شیر گرم را فراموش نکنید.
  • در یک اتاق خنک، ساکت و تاریک بخوابید.

کاهش اضطراب، پیروی از برنامه غذایی مناسب و سالم و ورزش کردن می‌تواند به هر نوع مشکلات خواب و نوسانات خلقی کمک کند. ضمن اینکه امکان دارد پزشک‌تان برای رفع تغییرات خلقی برای شما دارو تجویز نماید. شما می بایست در خصوص مدیریت دوران یائسگی خود و برای پیشگیری از بروز علائمی نظیر افسردگی، خستگی مفرط و …. با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

دکتر فاطمه خانی زاده

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button