کیست تخمدان
نکاتی درباره بارداری
مهر ۲۵, ۱۳۹۶
سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم : این سرطان جزو سرطان هایی می باشد که خانم ها به آن مبتلا می شوند و در برخی مواقع موجب مرگ آن ها می گردند.

علائم سرطان رحم چیست ؟

علائم این سرطان شامل : لکه بینی بعد از نزدیکی ، لکه بینی بین قاعدگی ها، ترشحات غیر‌طبیعی ، خونریزی بدون دلیل از واژن و مشکل در فعالیت روده ها و مثانه و .. می باشد.

هنگامی که رشد این سرطان در رحم شروع می شود، فرد به سرطان دهانه رحم یا سرطان گردن رحم مبتلا می شود.

سلول های غیر طبیعی که تولید شده است می توانند به دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن ها حمله کنند.

در ابتدای این بیماری نشانه ای وجود ندارد اما نشانه های بعدی این بیماری شامل خونریزی واژنی و درد لگن یا دیسپارونیا می باشد.

این سرطان در برخی مواقع بیش از ۲۰ _ ۱۰ سال پیشرفت می کند و جزو چهارمین عامل برای مرگ خانم ها می باشد.

علت بروز سرطان دهانه رحم

در بیشتر مواقع این بیماری به دلیل عفونت ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آید. زمانی که این ویروس برای مدت های بسیاری در بدن باقی بماند به مرور زمان برخی از سلول ها را در گردن رحم به سلول های سرطانی تبدیل می کند، با این وجود بیشتر افرادی که به عفونت های ویروس پاپیلوم انسانی مبتلا می شوند دچار سرطان دهانه رحم نمی شوند.

برخی دیگر از عوامل که تاثیر کمی در ایجاد این سرطان دارند شامل

• کشیدن سیگار
  • سیستم ضعیف ایمنی بدن
  • استفاده از قرص ضد بارداری خوراکی
  • داشتن رابطه جنسی در سنین کم
  • دارا بودن شریک های جنسی متفاوت
  • راه های درمان سرطان دهانه رحم

این بیماری راه های درمانی بسیاری از جمله : جراحی، شیمی درمانی ، پرتودرمانی و … دارد. برای انتخاب هر یک از این روش های درمانی به وضعیت بیماری افراد بستگی دارد که در مرحله ای قرار دارند.

فاکتور های دیگری برای انتخاب روش های درمانی وجود دارد که شامل : موقعیت دقیق سرطان در گردن رحم ، نوع سرطان ، سن افراد ، وضعیت کلی جسمی و … می باشد.

سن ابتلا به سرطان دهانه رحم

نقل از دکتر فاطمه خانی زاده : خانم هایی که بیشتر از ۳۰ سال سن دارند لازم است همراه تست پاپ اسمیر تست ویروس hpv را نیز انجام دهند زیرا این تست از دقت بیشتری برخوردار می باشد.

وی افزود : خانم هایی که کمتر از ۳۰ سال سن دارند لازم نیست این تست را انجام دهند.

برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم واکسن هایی وجود دارد که در ۳ دوره تزریق می شوند، لازم است دختران از سن ۹ سالگی تا سن ۲۶ سالگی  این واکسن را تزریق کنند زیرا هرچه سن کمتر باشد اثر ایمنی بخشی واکسن بیشتر خواهد بود.