اختلال دیسمنوره

تیر ۲۴, ۱۳۹۸
اختلال دیسمنوره دکتر فاطمه خانی زاده

اختلال دیسمنوره

در اختلال دیسمنوره اولیه درون لگن خانم ها عارضه یا بیماری خاصی وجود ندارد. این نوع دیسمنوره اغلب در چند سال اول بعد از شروع قاعدگی مشاهده می شود و ۵۰ درصد از دختر خانم ها، بعد از شروع دوره بلوغ آن را تجربه می کنند.

اختلال دیسمنوره دکتر فاطمه خانی زاده

دیسمنوره ثانویه زمانی بروز می کند که شخص دارای یک بیماری به ویژه درون لگن خود باشد، مانند خانم هایی که دچار آندومتریوز (مخاط رحم در بیرون از عضله رحم و در داخل لگن قرار داشته باشد.) و یا بیماری التهابی لگن هستند. اختلال دیسمنوره (Dysmenorrhea) اغلب در زنان ۴۵-۳۰ ساله مشاهده می شود.

در موارد ذیل احتمال بروز پریود دردناک یا دیسمنوره بسیار بالاست:

• وجود سابقه فامیلی
  • مصرف سیگار
  • در دخترهایی که قاعدگی در سنین پائین تر شروع شده باشد.
  • میزان خونریزی، بسیار زیاد باشد.
  • مدت زمان پریود طولانی باشد.

علل بروز

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره اولیه:  به مخاط پوشاننده داخل رحم، آندومتر گفته می شود. در دوره قاعدگی سلول های آندومتر رحم پروستاگلاندین آزاد می نمایند. پروستاگلاندینها دارای انواع گوناگونی هستند. بر اساس شواهد موجود، دلیل بروز دیسمنوره اولیه پروستاگلاندین اف دو آلفا (PG-F2α) می باشد. این پروستاگلاندین عضلات رحم را به شدت تحریک نموده و موجب انقباض عروقی شدید نیز می گردد. به این علت یکی از روش های درمان مؤثر پریود دردناک اولیه مصرف داروهای مهار کننده پروستاگلاندین می باشد.

پریود دردناک یا اختلال دیسمنوره ثانویه:  برخی از بیماری ها می توانند موجب بروز دیسمنوره ثانویه شوند. از جمله مهم ترین آنها عبارتند از:

• سندرم احتقان لگن
  • آندومتریوز
  • بیماری التهابی لگنی
  • کیست تخمدان
  • تومور تخمدان
  • تنگی یا انسداد گردن رحم
  • میوم و فیبروم رحم
  • پولیپ رحمی
  • چسبندگی داخل رحمی
  • اختلالات مادرزادی مانند رحم دو شاخ
  • گذاشتن IUD درون رحم
  • وجود دیواره عرضی درون واژن

تقریباً هر عارضه و اختلالی که یکی از اعضای درون لگن را دچار مشکل کند، می تواند موجب بروز دیسمنوره ثانویه شود.

علائم

در اختلال دیسمنوره اولیه درد درست پس از شروع قاعدگی و یا کمی پیش از شروع پریود بروز می کند و مدت ۱ الی ۲ روز به طول می انجامد. از جمله علائم این اختلال عبارتند از:

• سردرد در ۴۰ درصد موارد
  • خستگی و ضعف در ۸۵ درصد موارد
  • استفراغ و تهوع در ۸۹ درصد موارد
  • اسهال در ۶۰ درصد موارد
  • کمردرد در ۶۰ درصد موارد

خصوصیات بالینی اختلال دیسمنوره اولیه به شرح ذیل می باشد:

• لگن طبیعی می باشد.
  • به فاصله کوتاه بعد از شروع قاعدگی بروز می کند.
  • اغلب ۲ الی ۳ روز به طول می انجامد.
  • دردها شبیه به درد زایمان و کرامپی (می گیرد و ول می کند) هستند.

در دیسمنوره ثانویه درد به شروع قاعدگی مربوط نیست. افراد دچار این عارضه دچار کمردرد، احساس سنگینی در لگن و نفخ شکم هستند. این اختلال از نیمه دوم سیکل ماهانه شروع و رفته رفته شدت می یابد و در نزدیکی شروع قاعدگی به حداکثر می رسد. از دیگر خصوصیات پریود دردناک ثانویه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• درمان با قرص های ضد بارداری و یا ضد التهاب های غیر استروئیدی نتیجه بخش نیست.
  • چنانچه دیسمنوره در اولین یا دومین دوره بعد از شروع قاعدگی بروز کند حاکی از وجود یک اختلال مادرزادی می باشد که موجب انسداد در مسیر خروج خون پریود گشته است.
  • دیسمنوره پس از ۲۵ سالگی بروز می کند.

درمان

در اختلال دیسمنوره ثانویه علاوه بر تسکین درد بیمار می بایست عامل بروز آن تشخیص داده شود و رفع گردد. برای درمان دیسمنوره، روش های درمانی مختلفی توصیه می شود که از جمله رایج ترین آنها می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

قرص های ضد بارداری: این قرص ها دارای ترکیبات و موادی می باشند که از تخمک گذاری پیشگیری نموده و از شدت انقباضات می کاهند.

ضد التهاب های غیر استروئیدی: این داروها را می بایست یک روز پیش از شروع قاعدگی مصرف نمود.

جراحی: در صورتی که عامل بروز دیسمنوره یک بیماری زمینه ای قابل جراحی باشد، مانند آندومتریوز لازم است آن را جراحی کرد.